Blue Monday – Goede voornemens maar je hersenen liggen dwars – 7 tips die helpen

Door | inspiratie mail, Nieuwsbrief | Nog geen reacties

Blue Monday….., teleurgesteld in jezelf dat het weer eens niet gelukt is om met jouw goede voornemens aan de slag te gaan?

Met goede moed ben je mogelijk het nieuwe jaar begonnen met jouw goede voornemens, maar helaas alweer vervallen in je oude patronen en misschien de moed al opgegeven.

In dit geval heb ik goed nieuws voor je, naarmate je beter begrijpt hoe het komt dat je steeds weer terugvalt in oude patronen, kun je deze doorbreken.

Je gewoontepatronen zijn allemaal programma’s in je onderbewustzijn, jouw automatische piloot. Voordat je er erg in hebt, heb je alweer die sigaret opgestoken, teveel zoet gegeten, weer ja gezegd op een vraag terwijl je nee had willen zeggen enz …….

Je gewoontepatronen zijn als het ware diep uitgesleten paden in jouw onderbewustzijn. Als je een nieuw gedrag wil aanleren, moet je als het ware een nieuw pad gaan maken in je hersenen. Maar als je even niet oplet, ofwel bewust bent, dan kiest jouw automatische piloot weer het uitgesleten pad. Het kost moeite om in het nieuwe gedrag te blijven.

Met je bewustzijn kun je het onderbewustzijn programmeren; zie het als de ruiter (bewustzijn) op het paard (onderbewustzijn).

Naarmate jij als ruiter beter grip krijgt op jouw paard (jouw automatische piloot) ben je in staat zijn een nieuw gewoontepatroon in jouw automatische piloot te programmeren.

 

7 Tips die je helpen om een nieuw gewoontepatroon aan te leren:

  1. Visualiseer het einderesultaat, gebruik hiervoor de positieve visualisatie. Als je gaat visualiseren hoe je toekomst eruit ziet, concentreer je dan op hoe je leven anders zal zijn. Zie daadwerkelijk voor je hoe je leven is veranderd. Let er tijdens het visualiseren ook op hoe je je voelt nu je je dromen hebt verwezenlijk en merk op hoe andere mensen je benaderen en hoe ze anders reageren op de verbeterde versie van jezelf. Beschrijf die toekomst waarover je droomt op in je notitieboek. Je kunt het eindresultaat (in de vorm van een plaatje of mooie tekst) ook op verschillende plekken in je huis ophangen, zodat je het steeds weer ziet.
  2. Vertel het aan de mensen om je heen, waardoor je hulp uit jouw omgeving kunt krijgen. Vraag ook actief naar deze hulp, waardoor de kans op slagen groter wordt.
  3. Bouw mijlpalen in, je hoeft niet meteen de hele berg te beklimmen, maar doe het is stapjes. Dit geeft tevens al op kortere termijn succes momenten. Vier jouw succes momenten. Hierdoor krijg je weer energie om door te gaan en het vol te houden.
  4. Hou vol, herhaal, herhaal, herhaal. Het duurt gemiddeld 21 dagen om een nieuw pad aan te leggen in jouw hersenen. Als je een dag in de fout gaat, geen probleem, begin dan weer vanaf 1 opnieuw te tellen en werk naar de 21 dagen toe. Volgens recent wetenschappelijk onderzoek – uitgevoerd door psychologisch wetenschapper Phillippa Lally en haar team aan University College in Londen – heeft het aanleren van een nieuwe gewoonte een minimum van om en nabij 21 dagen. En dan hebben we het over een minimum. Na zo’n 66 dagen kun je gemiddeld pas stellen dat je nieuwe gewoonte een automatisme is geworden. Om écht stevig geïmplementeerd te worden heeft een gewoonte gemiddeld zelfs nog langer nodig. Hóe lang verschilt per persoon, maar varieert in het onderzoek tussen de 18 en 254 dagen.
  5. Kom uit jouw automatische piloot door actief te werken aan het bewust aanwezig zijn in het hier en nu. Dan heb je de mogelijkheid om grip te krijgen op jouw leven zodat jezelf kiest wat je doet, welke reactie je geeft en niet jouw automatische piloot.
  6. Train jezelf om in het hier en nu te zijn door de Mindfulness ademruimte toe te passen. Ca. 3-5 maal per dag ben je je bewust van je ademhaling, volg 5 ademhalingen waarbij je bewust bent van je inademing en je uitademing. Je hoeft je ademhaling niet te veranderen, je bent alleen de waarnemer van je ademhaling. Tijdens het waarnemen ben je aanwezig in het hier en nu.
  7. Train je bewustzijn (Mind) door elke dag 10 minuten te mediteren. Er zijn verschillende Mindfulness meditaties. Kies de meditatie die bij je past. Door te mediteren zul je ervaren dat je minder in je hoofd zit en meer in het hier en nu bent. Je bewustzijn krijgt hierdoor grip op je automatische piloot. De ruiter krijgt grip op het paard.

Van druk-druk-druk naar rust in je hoofd – 5 Tips

Door | Nieuwsbrief | Nog geen reacties

Lieve mensen,

Eindelijk weer een nieuwsbrief van Pranakompas, na meer dan een jaar stilte.

Na steeds maar druk, druk, druk bezig te zijn met alles wat moest of verwacht werd, heb ik in 2017 het besluit genomen om flink te gaan strepen in mijn agenda. Het schrijven van mijn nieuwsbrief is daarom ook tijdelijk “on hold” gezet. Ik had rust nodig en tijd voor mezelf.

En eerlijk gezegd je weet best dat je regelmatig tijd voor jezelf nodig hebt, maar toch betrap je jezelf er steeds op dat je die kostbare momenten besteedt aan het zorgen voor anderen. Plots raak je verwikkelt in heel wat situaties die enkel je gevoel van vermoeidheid en stress vergroten.

Na een drukke werkweek met afspraken in de avonden kwam het weekend waarin we verschillende afspraken hadden (bezoekjes, uitstapje en noem maar op). Op maandag begon weer een nieuwe week en ik voelde me moe, ik had het gevoel dat ik geen tijd meer had voor mezelf. Ik voelde dat ik geleefd werd, druk, druk, druk.

Het klinkt misschien verbazingwekkend, maar de meeste mensen weten niet echt hoe ze voldoende rust voor zichzelf moeten nemen.

Tijd voor jezelf nemen betekent niet dat je een vakantie of uitje boekt telkens wanneer je overmand wordt door stress. Ook snel naar buiten en even een ommetje maken is niet voldoende om vermoeidheid, die je dag na dag opstapelt, eventjes van je af te schudden.

Hoe begin je met meer tijd te maken voor jezelf?

Enkele vakantiedagen inplannen is zeker niet voldoende. En maak ook de fout niet te wachten tot het vrijdag is om een uurtje ontspanning in te lassen. Wacht niet tot het weekend of de vakantie om jezelf te kunnen zijn, want jouw moment is nu!

Tijd maken voor jezelf betekent investeren in je gezondheid. Het is net zo belangrijk als de lucht die je inademt.

De volgende 5 tips zullen je helpen om tijd te maken voor jezelf:

  1. Kijk goed naar jouw agenda en vraag je af wat echt noodzakelijk is? Maak keuzes, je hoeft niet aan alle uitnodigen gehoor te geven. Maak gericht een keuze en geniet hier dan intensief van en geniet van de tijd voor jezelf als je de keuze maakt om niet op de uitnodiging in te gaan.
  2. Ga bij een vraag van iemand steeds na of jij de aangewezen persoon bent of dat dit ook door iemand anders opgepakt kan worden. Ga het gesprek aan met je partner, collega etc. en zeg niet vanuit een automatisme meteen ja op een vraag.
  3. Ga de uitdaging aan en reserveer vanaf nu een uurtje of twee per dag voor jezelf. Plan dit ook zo in jouw agenda.
  4. Zorg ervoor dat deze momenten “quality time” zijn. Je kan ervoor kiezen om op yoga te gaan, te bewegen of te mediteren, maar ook lekker ontspannen op de bank voor het raam en even diep ademhalen kan je de nodige rust bezorgen.
  5. Het zijn momenten die je reserveert voor jezelf en waarbij je even stil staat bij wat jij wel en niet wil in je leven. Denk na over je doelen en dromen, over wat je wilt in het leven. Door de ruimte te nemen om naar binnen te gaan, kun je keuzes maken vanuit je hart.

Na verloop van tijd zul je merken dat je stilletjes aan beslissingen gaat nemen die bij jou passen. Om gelukkig te zijn, moet je namelijk in staat zijn keuzes te maken en dapper de weg opgaan die jij gekozen hebt.

Jij hebt alles in handen!

Wil je hulp bij het naar binnen gaan, in contact komen met jezelf? Dan is een training Mindfulness een goede stap.

Tijdens een training Mindfulness van 8 weken leer je om in contact te komen met je binnen wereld. Je leert om te mediteren en zo rust te krijgen in je hoofd.

Kijk voor meer informatie op www.pranakompas.nl

Reset jezelf – stap 1: Gooi je benen omhoog en 6 eigenschappen die jouw succes in de weg kunnen staan.

Door | Nieuwsbrief | Nog geen reacties

Voor meer balans en geluk in je leven heb ik 7 stappen die je kunt toepassen om jezelf te resetten:

Stap 1: Gooi je benen omhoog
Stap 2: Waar kom jij je bed voor uit?
Stap 3: Laad jezelf op
Stap 4: Durf te dromen
Stap 5: Wat geef je energie, durf te kiezen
Stap 6: Kom uit je comfort zone (Go Wild)
Stap 7: Kom in actie!

Deze stappen helpen om jezelf te resetten en van daaruit keuzes te maken wat je in de toekomt gaat aanpassen, veranderen.

Stap 1:  Gooi je benen omhoog

Het fijne van vakantie vind ik steeds dat ik uit mijn automatische patroon kom. Dan komt er ruimte om te mijmeren en te kijken waar ik sta.  Door in de stilte te komen, door alle impulsen die van buiten komen op een laag pitje te zetten krijg ik ruimte om naar binnen te gaan, om mijn leven te overdenken.

Niet alleen op vakantie kun je uit jouw automatische patronen komen, het kan ook prima als je wandelt in de natuur, als je tot rust komt door naar mooie muziek te luisteren, te mediteren. Kortom zoek een methode die voor jou werkt, gooi die benen in de lucht en neem de tijd voor een portie zelfreflectie. Even stilstaan en terugblikken op het afgelopen halfjaar/jaar.

De balans opmaken dus: wat heb ik gedaan en wat wil ik nog?

Hoe werkt het?

Heel simpel. Schrijf na een week, een maand of halfjaar hard werken eens op wat je hebt bereikt. Het kan over werk gaan, maar denk ook eens na over wat je privé hebt gedaan. Loop eens door onderstaand lijstje en beantwoord de vragen voor jezelf:

  • Wat heb je gedaan waar je trots op bent?
  • Wat was het mooiste compliment dat je hebt ontvangen?
  • Waar ben je uit je comfort zone gekomen?
  • Welke uitdagingen ben je aangegaan?
  • Welke overwinning heb je behaald?
  • Waar heb je jezelf over verbaasd?
  • Wat was het meest liefdevolle wat je hebt gedaan?
  • Wat heb je voor positiefs ontdekt over jezelf of anderen?

Terugblikken is goed omdat we vaak onvoldoende stil staan bij hetgeen dat goed gaat. Dat is jammer, want we leggen vaak de nadruk op alles wat niet goed ging en dat is zonde. Successen moet je vieren! Hoe groot of klein ze ook zijn. Hierdoor word je sterker het geeft je meer zelfvertrouwen en je krijgt er energie van. En hierover nadenken kan je ook helpen om de lijnen uit te zetten voor het komende half jaar en verder.

Jouw top-momenten?

Mogelijk zie je dat je op bepaalde momenten echt helemaal in je element bent geweest, je een top prestatie hebt geleverd? Misschien ontdek je wel een lijn in de momenten waarin je hebt gepiekt afgelopen jaar. Ontleed voor jezelf eens de kwaliteiten die hierin naar voren komen. Hoe kun je jouw talenten nog meer inzetten? 

Wat heb je laten liggen?

Als je terug blikt zie je ook wat je hebt laten liggen. Kijk eens goed wat je deed en wat je in de toekomst anders wil doen?

Sta je eigen succes niet in de weg en tackel de volgende eigenschappen:

1. Excuses gebruiken

Realiseer je dat je bijna altijd een keuze hebt. Vaak geef je anderen de schuld en stelt hen verantwoordelijk voor de fouten die jij maakt. Accepteer je fouten en leer ervan. Door je foute keuzes goed te praten voor jezelf en anderen de schuld te geven kom je geen stap verder. 

2. Focus op het negatieve

Om de een of andere reden zijn we altijd geneigd om te focussen op de negatieve zaken. Vaak zien we de positieve dingen die er gebeuren niet, we vinden dit vaak vanzelfsprekend. Kijk eens naar jezelf, wat kun je doen om jezelf te verbeteren. Door hier jouw energie in te steken blijf je niet hangen in het negatieve maar zet je jouw focus volledig op jouw vooruitgang. Zodat je excelleert.

3. Jezelf boos maken

Accepteer het als je plan niet helemaal loopt zoals je wilt. Ertegen verzetten en vechten maakt het proces alleen maar lastiger. En je gaat je jezelf er ook niet beter door voelen. Accepteer de situatie, wees Mindful en probeer ervan te leren en te groeien.

Blijf je steeds in dit punt steken, denk dan aan een training Mindfulness (kijk op www.pranakompas.nl/mindfulness)

4. Jezelf wijsmaken dat je iets niet kan

‘Het lukt me vast niet’ of ‘ik krijg het nooit op tijd af’. Veel mensen halen zichzelf naar beneden door dit tegen zichzelf te zeggen. Zonde. Spreek jezelf moed in, waarom zou jij dit niet kunnen. Ga er in eerste instantie van uit dat iets gaat lukken, focus op een succes van wat je wilt bereiken.

5. Alles alleen op willen lossen

Vaak loop je vast en denk je dat je het alleen moet oplossen. Soms blijf je hangen in jouw eigen gedachten en kom je niet verder. Schakel hulp in, vertel aan jouw omgeving wat je wilt bereiken, wat je wilt doen. Je zult verbaasd zijn hoeveel hulp er dan naar jou toe komt. Alleen al door iets bespreekbaar te maken kan je al nieuwe inzichten verkrijgen.

6. Kiezen voor de ‘easy way

Het is makkelijk om steeds hetzelfde te doen. Helaas zul je dan ook steeds hetzelfde resultaat krijgen. Wil je stappen maken, dan zal je uit je comfortzone moeten komen. Daag je zelf uit. ‘Stretch jezelf’ en zoek je eigen grenzen op. Zo haal je meer uit jezelf en zal je er ook meer plezier aan beleven.

PRANAKOMPAS in een nieuw jasje – Reset jezelf deze zomer!

Door | Nieuwsbrief | Nog geen reacties

Lieve mensen, na lange tijd weer een nieuwsbrief van PRANAKOMPAS.

In de tussentijd is er veel gebeurd, PRANAKOMPAS heeft een nieuwe huisstijl en een nieuw logo gekregen., zoals jullie kunnen zien in deze nieuwsbrief. PRANAKOMPAS heeft nu ook een eigen pagina op Facebook en LinkedIn. Daarnaast wordt nu de laatste hand gelegd aan de nieuwe website die eind augustus live gaat. Zoals jullie zullen zien heb ik met goede hulp van ADVACOM voor de huisstijl en Luc Knebel voor de website, een reset gedaan van PRANAKOMPAS. Een hele transformatie…

Ik heb gemerkt dat zo’n transformatie veel energie kost en een goede begeleiding van mensen die je spiegelen, die je adviseren, maakt dat je stappen vooruit kunt maken.

Dit bracht me ook op het thema – Reset jezelf –
Een coach kan je hierin goed begeleiden en samen met jullie wil ik jullie deze zomer uitdagen om eens naar jezelf te kijken en te onderzoeken waar je een reset kunt gebruiken.

blog1-foto1

Als we op vakantie zijn en we zitten rustig voor de tent, of op een terras dan laten we het afgelopen jaar nog eens rustig aan ons voorbij gaan. Het is dan altijd verrassend als we alles op een rijtje zetten wat er in zo’n jaar allemaal gebeurd is.  Als je in de waan van de dag zit, week in, week uit, dan leef je vaak voort op de automatische piloot. Je gaat maar door en door; als je dan tot rust komt en de tijd neemt om terug te kijken. dan komt er inzicht, dan zie je weer het geheel.

Denk ook eens aan je computer als hier veel vensters open staan, dan merk je op een bepaald moment dat hij vast loopt. Door deze te resetten komt er weer ruimte om nieuwe vensters te openen.
reset jezelf
Tijdens een vakantie kom je uit jouw standaard patroon en dat is een goed moment om jezelf eens onder de loep te nemen. Net zoals je een apparaat weer naar zijn fabrieksinstellingen terug kan zetten, zo kun jij ook aan jezelf werken, jezelf reset jezelften!

Reset jezelf

Voor meer balans en geluk in je leven heb ik 7 stappen die je kunt toepassen om jezelf te resetten:

Stap 1: Gooi je benen omhoog
Stap 2: Waar kom jij je bed voor uit?
Stap 3: Laad jezelf op
Stap 4: Durf te dromen
Stap 5: Wat geef je energie, durf te kiezen
Stap 6: Kom uit je comfort zone (Go Wild)
Stap 7: Kom in actie!

Deze stappen helpen om jezelf te resetten en van daaruit keuzes te maken wat je in de toekomt gaat aanpassen, veranderen.
Elke stap wordt nu kort toegelicht, in de komende weken wordt elke stap nog uitvoerig besproken.

Ga aan de slag met het 7-stappen plan:

Stap 1:  Gooi je benen omhoog

Neem de tijd om te mijmeren en te kijken waar je staat.  Door in de stilte te komen, door alle impulsen die van buiten komen op een laag pitje te zetten krijg je ruimte om naar binnen te gaan, om je leven te overdenken.

Stap 2:  Waar kom jij je bed voor uit?

Met andere woorden Wat is voor jou belangrijk, in je leven, in je baan?

Stap 3: Laad jezelf op

Jezelf opladen kan op verschillende manieren, b.v. door een wandeling in de natuur, lopen langs het strand, genieten van mooie muziek. Wat past bij jou, waar kun jij jezelf mee opladen, waar krijg jij energie van?

Stap 4: Durf te dromen

Maak jezelf niet klein, maar durf groot te dromen. Als jij je toekomst vorm mag geven wat is dan je grootste droom?

Stap 5: Wat geeft jou energie, durf te kiezen

In welke patronen ben jij terecht gekomen. Wat hoort bij je en wat hoort niet meer bij je? Wat kost je veel energie en waar krijg je veel energie van?
Durf keuzes te maken om datgene wat niet meer bij je past ook vaarwel te zeggen, of op zijn minst op een laag pitje te zetten.

Stap 6: Kom uit je comfort zone (Go Wild)

Als je steeds hetzelfde doet, krijg je hetzelfde resultaat! Wil je verandering dan zul je uit te comfortzone moeten komen. Jezelf uitdagen, jezelf stretchen om die stap buiten de gebaande paden te zetten.

Stap 7: Kom in actie

Dit is een hele belangrijke stap, als het alleen bij plannen in je hoofd blijft dan kom je niet verder. Niet alleen om jezelf te resetten is actie nodig, ook om een volgende stap te maken in je leven, in je werk of noem maar op.
video pranakompas

reset jezelf

energetische therapie chakra meditatie bloesem therapie Bach coaching training media referenties bedrijven particulieren ziekenfonds spaubeek limburg lilian terwint willems pranakompas blog health trainingen workshops traject persoonlijke coaching vipassana euflex bewegen dansen tai chi yoga sport geluid muziek klankschalen zingen mantra’s Meditatie mindfulness Shambhala reiki Affirmaties Massage Homeopathie Zelfreflectie dagboek bijhouden Ervaringen opschrijven Etherische oliën Bloesem-remedies tijdens een energetische behandeling wordt kosmische positieve energie doorgegeven die de chakra’s en energiestromen weer in hun kracht en in balans brengt de kosmische energie wordt naar de ontregelde lichaamsdelen gedirigeerd en de genezing wordt ingezet tevens wordt je aura schoongemaakt en opgeladen video pranakompas

Home
Aanmelden nieuwsbrief
Blog

Contact

Jouw eigen Bloesem-remedie
Lilian
Media
Missie
Quotes
Referenties

 

Activiteiten

Momenteel zijn er geen activiteiten beschikbaar

X